Välfyllda lador

När jag bad såg jag en välfylld lada. 
Nu är det skördetid och jag tror att alla vi svenskar i år än mer förstår vikten av att vi får en bra skörd. För att både djuren och vi ska kunna få mat.  Förra årets torka gjorde att många av oss fick upp ögonen för hur snabbt det kan ändras med år av goda eller dåliga skördar. 
När Josef var i Egypten uttydde han Faraos dröm om sju goda år och sju dåliga år. Under de goda åren samlade de in säden i ladorna för att kunna ha till de dåliga åren. 
Jag tror att det är vad Gud vill göra med sina församlingar idag. Fylla ladorna så att vi har till de dåliga åren. Inte för att maten enbart ska räcka till oss själva utan för att vi ska ha ett sådant överflöd att det räcker till andra människor också. 
Med välfyllda lador tänker jag på församlingar som kan ta emot människor i nöd. Församlingar som vet hur man ber med människor till upprättelse, helande och befrielse. Församlingar som vet vad det innebär att dela sitt bröd med den fattige som det står i Ords 22:9: Den som unnar andra gott blir välsignad, för han delar sitt bröd med den fattige.

I den bön där Jesus lär oss att be så ber han: "Ge oss i dag vårt dagliga bröd." (Matt 6:11)
Jag tror att det bröd vi behöver även är ett andliga brödet. Vi behöver ord från Gud för att kunna gå vidare. Ett hopp och ett själens ankare. Som Jesus svarar djävulen när han frestar honom att befalla en sten att bli bröd när han blev frestad i öknen: "Det står skrivet: Människan lever inte bara av bröd." (Luk 4:4) Vi behöver även det andliga brödet för att leva i den här världen. 
Det andliga brödet är att odla den här intima gemenskapen med Gud. Att komma honom nära. Att lära känna honom. Lära känna hans röst. Agera på det han säger att vi ska göra.
Det är också att leva i gemenskap med sina trossyskon och vara med och bygga en stark gemenskap. När vi lever nära varandra lämnar vi mindre utrymme för fienden att komma in mellan oss och vi klarar att bära mer i Guds rike än om vi står ensamma. 

(null)






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0